BLOG

Wat jij kan leren van werken in de horeca?

Tijdens een sollicitatiegesprek zal je waarschijnlijk vertellen dat je ervaring op wil doen. Maar je wil natuurlijk gewoon geld verdienen, logisch! Een hoog uurloon en een flexibel rooster klinkt top. Maar ondertussen pik je stiekem een aantal vaardigheden en wijze levenslessen op. Dit klinkt best heftig, maar deze lessen zullen later in je leven goed van pas komen! Met horecawerk ontwikkel je een aantal belangrijke vaardigheden. Doordat je deze vaardigheden ontwikkelt staat horeca goed op je cv!


Sociale vaardigheden

Met werken in de horeca til je je communicatieve skills naar een hoger level. Want naast lopen met een vol dienblad (wat trouwens een vaardigheid op zichzelf is) is het jouw taak om gasten tevreden naar huis te laten gaan. Je bent de hele dag vriendelijk en toont voor iedereen begrip. Dit doe je bij iedere tafel op een andere manier, want je komt een hoop verschillende mensen tegen. Je leert dus mensen inschatten en op basis daarvan kies jij jouw omgangsvorm. Je wordt gedwongen om een praatje te maken en je zult merken dat smalltalk op een gegeven moment natuurlijk en automatisch gaat.

Naast communiceren met gasten communiceer je ook veel met je collega’s. Om alle tafels goede service te bieden moet je een goed team vormen. Zo wil tafel 1 bijvoorbeeld geen citroen in de ice tea, dit geef je door aan de bar. Tafel 3 is nieuw en ze zijn nog niet geholpen, jij bent druk bezig met andere tafels, dus je geeft het door aan je collega. Zo leer je hoe je een teamplayer bent!


Hard werken

In de horeca ontdek je wat hard werken is. Je toekomstige werkgever zal blij zijn op je CV te zien dat jij je handen uit de mouwen hebt gestoken in de horeca. Het werk in de horeca is erg divers: bedienen, lopen, tappen, serveren, spoelen, sjouwen en schoonmaken. Alles moet in een hoog tempo en ondertussen hou jij je lach op je gezicht. Door het harde werken en de diversiteit veranderden jouw standaarden. Je kan tegen een stootje en gaat gewoon door zonder te zeuren.


Omgaan met kritiek 

In de horeca krijg je te maken met een hoop kritiek. Als gasten ontevreden zijn ben jij de eerste die het te horen krijgt. Gasten zijn niet altijd vriendelijk en kunnen behoorlijk klagen. Klant is koning, dus je zal altijd begrip moeten tonen en zo snel mogelijk een oplossing bedenken. Ook als het niet jouw fout is of als je het eigenlijk onterecht vind. Je leert snel hoe je omgaat met boze klanten en laat het langs je heen glijden.


Inventief zijn

In de horeca ben je constant bezig met oplossingen bedenken. Tafel 1 wil nog een drankje, tafel 3 moet nog leeg gehaald worden voor de nieuwe gasten en bij de keuken staan nog 3 gerechten klaar om geserveerd te worden. Hierbij draait het om tijd en goede keuzes maken. Je wordt gedwongen om oplossingsgericht na te denken, want je wil zo snel mogelijk alle gasten helpen.


Omgaan met stress

Op een drukke dag kan werken in de horeca behoorlijk stressvol zijn en sta je op de tiende versnelling. . Dan wil er iemand afrekenen, terwijl er een dienblad vol met bier klaar staat, gaat de bel van de keuken én vraagt een schattige peuter om kleurplaten. Oh, en of je nog even een doekje over tafel 2 wil halen. Hoe ga je dit oplossen? Adem in, adem uit. Na een tijdje laat jij je niet meer gek maken houd je overzicht.


Naast dat je al deze vaardigheden leert, is werken in de horeca ook één en al gezelligheid! Lijkt het jou leuk om in de horeca te werken? Neem dan contact op met Christian! ( 06-37319604) Wij hebben namelijk een aantal leuke horecajobs is Zwolle open staan.